The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Monday, May 17, 2010

0 Post Match : Didi Jadi Penentu!!

Sori la, FA Cup pon kitorang sapu!!

Maafkan aku atas kelewatan post match kali nie, mungkin saja buat lambat2 sebab nie post match terakhir aku untuk match Chelsea season nie, sob sob..Sebab agak lewat, jadi aku akan tulis ringkas2 je sebab aku rase dah lemau kot aku tulis sekarang, mood dah pudar sedikit berbanding malam semalam yang berapi-api..

Okey seperti biasa kita mulakan dengan pemilihan skuad King Carlo, nampaknya malam semalam selepas mendapat jampi pendinding, Ivanovic disahkan fit dan 'kebal' dari sebarang kecederaan, melengkapkan posisi Right Back..Ferreira nampak pasrah kerana nie mungkin match terakhir dia sepanjang 6 tahun yang gemilang bersama Chelsea..

First Half, aku tak tau apa yang dijampi James dan Grant, mungkin ada tangkal atau vodoo..Mungkin juga samada Israel ada buat teknologi untuk membolehkan tiang gol 'menepis' shot pihak lawan pon aku tak pasti..Chelsea sememangnya mengawal permainan, dan tak terkejut apabila melihat kita melepaskan hujanan peluru2 misil kepada James..Yang amat pelik, 5 dari shot Chelsea diselamatkan bukannya mamat rambut Predator James, tetapi tiang gol dan palang!! Aku tak tahan nak gelak bila Didi buat giler dengan pukul dan marah tiang Posemut..

Mungkin Fan Chelsea agak risau dengan keadaan yang kekal 0-0, tetapi buat fan Germany seperti aku lebih risau bile Ballack terpaksa dikeluarkan akibat terjahan keras Putera Boateng..Belleti dimasukkan untuk menggantikan kapten Germany nie..Mungkinkah Fuhrer Ballack akan terlepas World Cup yang tinggal 25 hari lagi??

Second Half, corak permainan masih agressive namun disiplin yang tinggi dari pemain Posemut dan Tiang Gol menyebabkan mereka kekal bertahan dan sukar ditembusi..Situasi nie membuatkan aku risau kerana selalunya apabila Chelsea gagal score First Half, ada alamat buruk akan berlaku..Di minit ke-54, jangkaan aku mengena apabila kebodohan Belletti menjatuhkan Din-Dang Datang Lagi memberikan sepakan penalti kepada Posemut..Masih aku ingat bagaimana Belleti buat silap masa lawan Money City, baru masuk, dapat kad merah dan hadiahkan penalti untuk lawan..Sah, aku harap Belletti out season depan..Seteruk-teruk Mikel, teruk lagi Belletti bagi aku..

Namun, adakah kita akan membuatkan peristiwa yang sama berulang?? Sudah tentu tidak, keeper ketika itu adalah Pak Lawak Hilarious, dan kali nie berbeza, kita mempunyai Big Pete..Melihat kepada Cech kini, aku boleh lihat dia dah semakin hampir kepada prestasi asal sebelum injury dulu..Di bawah Carletto, aku memang salute, selain menaikkan prestasi Kalou dan Malouda, King Carlo juga perlu diberi credit kerana berjaya mengembalikan zaman kegemilangan Cech..Boateng, aku taktau die fobia tengok topi Cech ke apa, tapi memang antara penalti paling malas bagi aku selain berbaFlop..Cech yang dapat melihat shot slow motion Boateng dengan mudah menepis keluar..Match kekal 0-0!!

Jika aku fan Posemut, memang aku snipe Boateng, kerana satu kesilapan dah cukup memberikan perbezaan..Miss Penalty merendahkan mentaliti player Posemut dan menaikkan semangat player Chelsea..Didi antara yang paling bersemangat, apatah lagi di tempat kesukaannya iaitu Wembley..Chelsea mendapat free kick di luar kotak, dan Didi tanpa membuang masa melakukan special menunya..Free Kick Didi memang perfect, padu dan menjunam ke penjuru gawang, bukan je James, mungkin Casillas pun boleh tumpas bagi aku, apatah lagi Flopbianski..Tiang Gol Posemut sekali lagi ingin menempah nama, cuma kali nie dia membantu Didi menolak bola masuk ke gawang!! 1-0 untuk The Blues..

Carletto kemudian melakukan second sub, Joey dimasukkan menggantikan Kalou yang terlepas hampir 1-2 cubaan di depan gol..Joey masuk ke padang, nampak ceria, adakah nie akan menjadi match terakhir dia?? Joey masuk, namun Lampard tetap Englishmen yang kekal dipuja oleh Fan Chelsea..Super Frankie sekali lagi menjadi masalah buat team lawan, dan kali nie dia dijatuhkan di dalam kotak, giliran Chelsea untuk mendapat penalti!!

Jika sebelum nie, Lampard + Penalti = Goal!! tetapi malam tadi entah mengapa Super Frank miss..Mungkin tak mahu memalukan James di depan Capello yang memandang..Didi agak kecewa, sambil dalam hati berkata "Kalau aku yang ambik tadi.." Carletto kemudian melakukan last sub; Top scorer FA Cup Chelsea season nie, Sturridge dimasukkan menggantikan Anelka..Chelsea kekal bertahan dari serangan Posemut yang agak2 menyengat, tetapi penyudah, alahaii..Wisel ditiupkan, match tamat 1-0, The Blues adalah FA Cup Champion, The Blues adalah EPL Champion, The Blues adalah Double Champion!!

Match Highlight :



Match Final keseluruhannya adalah seimbang, dan aku memang respek Posemut..Walaupun dah relegate, dengan bajet ciput diorang masih boleh memberikan pertarungan yang sengit dan mugkin juga mampu memalukan Chelsea semalam..Sekiranya penalti Boateng masuk, sudah pasti akan menjadi kesudahan yang berbeza..Posemut membuktikan sekiranya ada determination, apa pon leh terjadi, dan aku lagi salute corak permainan diorang yang bersemangat dari Fool dan Benitez yang macam 'orang hilang bini'..Tetapi bersemangat macam mana pon, Chelsea tetap di kelas tersendiri, tanpa tiang gol, aku yakin Chelsea dah tentu menang besar..Posemut amat lucky dapat bertahan sehingga minit ke 60 dan mendapat penalti..Namun jelas lagi nyata, walaupun hanya dibezakan 1 gol, kita mendominasi dan layak menjadi Juara!!

Kemenangan FA Cup, walaupun agak ciput dari EPL, tetap diraikan kerana membawa Chelsea untuk mencipta sejarah (sekali lagi) mencapai Double buat kali pertama..Pujian perlu diberikan kepada usaha keras King Carlo yang berjaya membawa Chelsea ke tahap ini, di samping mengatasi rekod Jose..Carle Ancelotti-bukannya Special One, tetapi King Carlo!! KTBFFH!!



p/s : Cadang nak ringkas, tetibe jadi panjang, hehe..Nie adalah post-match terakhir dari aku, berikutan tamatnya Season 2009/2010 untuk Chelsea..Harap kita akan berjumpa lagi dalam 3 bulan dengan Season Baru 2010/2011..Tenkiu atas segala komen korang dalam full musim blog nie berjalan..You're the best..Masa untuk bahang World Cup!!












No comments: