The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Friday, March 26, 2010

1 Gud for Nothing..

Gud ketika masih berdarah biru

Lari sikit dari topik EPL, aku yakin setiap Fan The Blues mempunyai idola mereka masing2 di dalam skuad Chelsea dulu yang membuatkan korang 'jatuh hati' dengan Chelsea..Bagi aku, idola pertama aku sebagai Fan The Blues bukannya Zola, Dessaily, Vialli, Lampard, Terry atau Drogba tetapi player dari Iceland ini, Eiður Smári Guðjohnsen atau Eidur Gudjohnnsen..

Bicycle kick dari mamat nie sewaktu menentang Leeds season 2002–03 masih lagi membekas dalam kotak pemikiran aku sebagai antara gol tercantik pernah aku usha (nak tgok, klik sini). Mungkin legend ini tidak sepopular Frankie atau Terry namun bagi sesiapa yang mengikuti Chelsea dari dulu, dia merupakan tonggak utama kelab..Gudjohnsen sememangnya pemain yang berhati dan berdarah biru; personalitinya yang humble, simple and not arrogant-membuatkan dia direspek seperti Zola, Lampard dan Dessaily..

Dari menjaringkan gol demi gol bersama2 gandingan Hasselbaink, sehingga membentuk persefahaman mantap di bahagian midfield bersama Lampard, Gud sememangnya pemain yang versatile, dan ini turut diakui Ronaldinho aka Pak Din yang memasukkan Gud ke dalam list Dream Team pilihannya pada 2006..6 player Chelsea (wow!!) antara yang menjadi pilihan utama Pak Din, dan Gud antara yang tersenarai..

Pak Din berkata :
'After Sheva, it's not so easy to choose, but I would pick Chelsea's pair. Drogba is very powerful and one of the biggest aerial threats around, while Gudjohnsen is a clever striker who makes as many goals as he scores.'
Dream Team Pak Din ( 3 0rg setiap posisi) :

Gianluigi Buffon (Juventus), Petr Cech (Chelsea), Dida (AC Milan); Cafu (AC Milan), Paolo Maldini (AC Milan), John Terry (Chelsea); Kaka (AC Milan), Frank Lampard (Chelsea), Claude Makelele (Chelsea); Didier Drogba (Chelsea), Eidur Gudjohnsen (Chelsea), Andriy Shevchenko (AC Milan).

Atas sebab ini jugalah Gud meninggalkan Chelsea untuk pergi ke Barcelona, pengembaraan di Spain selama 4 tahun memberikan trofi CL dan La Liga untuk Legend The Blues ini, menambah koleksi kejuaraan Gud yang dah penuh sebagai Champion EPL, FA Cup dan Eredivisie..Selepas itu, Gud melangkah ke Monaco, dan hanya 5 bulan di Perancis, atas sebab tiada persefahaman, dia kini loan ke rival London Chelsea, Tottenham Hotspurs..

Walaupun aku dah pernah post mengenai Gud sebelum nie, tetapi prestasi dia yang mantapp sejak kebelakangan nie membuatkan ak teringat kehebatan mamat Iceland ini suatu masa dahulu..Pemergian dia ke Barca dulu masih disambut dengan pasrah oleh aku, tetapi tidak sekecewa apabila dia berpaling arah untuk join kelab rival kita Si Ayam Spurs..Seumpama Gerrard join Everton, atau Rooney join Manchester City, ak masih tak boleh terima melihat Gud menyarung jersi Spurs..Damn..

Gol dari Gud ketika menentang Fulham kelmarin meletakkan Spurs ke semi FA Cup, dan ak harap kita akan berdepan dengan The Whiteys dalam Final FA nanti..Sudah semestinya akan menjadi final yang special, London Derby, dan Gud akan bertemu dengan kelab lamanya The Blues..Gud is my Chelsea Legend but The Blues is My Home..Kesetiaan aku hanya pada Chelsea, justeru ak harap Gud akan tewas..For Gud, Gud Bye..For Chelsea, Gud Luck!!


What The Hell????



1 comment:

eddie dewanaga said...

Gudjonsen ni bagus beb... hari tu dia dah score winning goal utk Spurs...