The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Tuesday, February 1, 2011

0 Rangkuman Perpindahan January : Hadiah dari Roman!!


Transfer window dah tamat, fuhh, dengan rasminya Chelsea memperoleh dua mega signing iaitu Torres dan Luiz dengan jumlah total transfer fee sebanyak £71m, rekod perbelanjaan terbanyak Roman semenjak pembelian Sheva pada tahun 2005..Manakala pemain yang keluar hanyalah loan untuk youngsters kita ke kelab lain, tiada pemain yang dijual..


Rangkuman Perpindahan Januari Chelsea FC

In : Fernando Torres (Liverpool - £50m), David Luiz (Benfica - Player plus cash deal £21m)
Out : Sturridge (Bolton -Loan), Kakuta (Fulham - Loan), Van aanholt (Leicester City -Loan)

Trivia : Bayaran £50m untuk Torres mengatasi transfer fee Shevchenko iaitu £30m sekaligus menjadi rekod bayaran tertinggi Chelsea

Mari kita dengar apa yang diperkatakan oleh Torres dan Luiz ke Chelsea ;



Fernando Torres :
"The target for every footballer is to play at one of the top level clubs in the world, and I can do that now, so I am very very happy.

"Chelsea are the kind of tem which I like to play against because they motivate me, but they're also the kind of team I want to play for, because they're one of the biggest teams in Europe and they're always fighting for everything."

"I just want to be at the level that I'm supposed to stay at. It's a great club, and everyone is expecting good things out of me. I am prepared and ready for the challenge."

David Luiz :

“I am delighted to be joining a big English club, and I know very well the quality that Chelsea has. It is a major challenge for me but I am determined and confident in my ability to adapt to this excellent league, and I look forward to meeting my new team-mates.”



Rangkuman Perpindahan Januari EPL secara keseluruhan

  • Musim ini mencatatkan rekod perbelanjaan tertinggi pada Musim Perpindahan Januari, dengan keseluruhan lebih £200m dibelanjakan oleh kesemua kelab EPL berbanding £24m pada waktu yang sama musim lepas
  • Darren Bent’s £18m menjadi rekod perpindahan buat Villa, sekaligus menjadi pembukaan kepada transfer window paling meriah dalam sejarah!!
  • Seminggu kemudian, Dzeko menyempurnakan perpindahan £27m ke Mancee, manakala Pienaar berpindah ke Spurs dengan bayaran £3m.
  • Walaupun senyap hampir tiga minggu, 4 pembelian mega Torres, Luiz, Carrol dan Suarez berjaya disahkan dalam minit terakhir musim perpindahan, 10.59 malam UK semalam
  • Redknapp paling kecewa apabila kesemua bid untuk mendapatkan salah satu striker Rossi, Aguero, Forlan, Carrol direject mentah-mentah pada transfer deadline, meninggalkan Pienaar sebagai satu-satunya anak ikan yang berjaya dipancing. Sorry 'arry..
  • Transfer Fee untuk Torres (£50m) dan Carrol (£35m) memecahkan rekod perpindahan Britain pada waktu yang sama, melepasi bayaran perpindahan Robinho (£33m)pada 2008.

Selain EPL, Liga Eropah lain juga menerima impak yang hampir sama dengan Seria A dan Inter paling kuat berbelanja.

Top 10 European Transfer pada Januari :

1. Torres (Liverpool to Chelsea) - £50m
2. Andy Carrol (Newcastle to Liverpool) - £35m
3. Edin Dzeko (Wolfsburg to Man City) - £27m
4. Luis Suarez (Ajax to Liverpool) - £22.8m
5. David Luiz (Benfica to Chelsea) -£21.4 + Nemanja Matic
6. Giampaolo pazzini (Sampdoria to Inter) - £10m + Biabiany
7. Andrea Ranocchia (Genoa to inter) - £10.5m
8. Antonio Cassano (Sampdoria to Milan) - £2m
9. Mark Van Bommel (Munich to Milan) - Free
10. Emmanuel Adebayor (Man City to Madrid) - Loan


Top 10 biggest transfers of all time
1. Cristiano Ronaldo
(Man Utd to Real Madrid, 2009, £80 million)

2. Zlatan Ibrahimovic
(Inter Milan to Barcelona, 2009, £56.5 million)

3. Kaka
(AC Milan to Real Madrid, 2009, £56 million)

4. Fernando Torres
(Liverpool to Chelsea, 2011, £50 million)

5. Zinedine Zidane
(Juventus to Real Madrid, 2001, £46.5 million)

6. Luis Figo
(Barcelona to Real Madrid, 2000, £37 million)

7. Hernan Crespo
(Parma to Lazio, 2000, £35.5 million)

8. Andy Carroll
(Newcastle to Liverpool, 2011, £35 million)

9. David Villa
(Valencia to Barcelona, 2010, £34 million)

10. Gianluigi Buffon
(Parma to Juventus, 2001, £32.6 million)


Dengan £71m dibelanjakan, Chelsea menjadi tumpuan utama ketika ini..Apapun musim perpindahan dah berakhir, dan walaupun kita berbelanja amat tinggi, bagi aku ia memang berbaloi kerana ia adalah marquee signing yang kita cari selama ini..Dengan adanya Luiz dan Torres, bermakna ia adalah tonik mujarab buat masalah defence dan attackin kita musim nie..Kita patut berterima kasih kepada Roman yang membuktikan dia masih 'berkuasa' dan mengotakan janjinya untuk mendapatkan signing yang kita mahukan..Sekarang terpulang kepada Carletto untuk mencorakkan formasi terbaik untuk kita merampas segala trofi musim nie!! KTBFFH!!


No comments: