The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Sunday, January 3, 2010

0 4-3-3 : Opsyen atau kemestian??

Indiana 'Carletto' Jones mencari diamond

Bukan ingin menidakkan falsafah Carletto yang tampil dengan formasi diamond, cuma ingin melihat sejauh mana formasi Carletto dapat bertahan, atau adakah kita akan perlukan falsafah baru menggunakan formasi lama??

4-3-3 merupakan formasi yang telah lama digunapakai oleh Chelsea dengan Jose menjadi titik mula falsafah ini yang terus digunapakai oleh ‘successor’ beliau seperti Grant, Scolari dan Hiddink..Menggunakan formasi nie, ak yakin ramai yang mengatahui menggunakan lone striker dan winger sebagai jentera serangan,

Kedatangan Carleto merubah falsafah ini dan ia sememangnya jauh berbeza dengan formasi diamond tidak menggunakan winger tetapi full back yang lebih memainkan peranan melakukan larian2 di bahagaian sayap..pemain midfield perlu lebih mengawal bola dan banyak passing perlu dilakukan untuk memulakan serangan.Satu sahaja yang ak lihat yang akan menjamin keberkesanan serangan formasi diamond ini iaitu GREAT STRIKER PARTNERSHIP..kedua2 penyerang yang berduet dihadapan memang kena ad chemistry kalo x memang susah gler nak dapat gol..

Didi dan Anelka bagi aku telah memulakan revolusi musim nie dengan menjadi striker partnership yang paling lethal kat EPL dan apabila kedua2 striker nie ada di atas padang, jarang sekali kita ketandusan gol..Setakat nie secara gandingan dioarang berdua dah kutip 27 gol untuk Chelsea..Tapi apa yang terjadi tanpa Anelka?? Lihat apa yang berlaku ketika menentang West Ham dan Birmingham..Gandingan Didi-Kalou dan Didi- STurridge tidak mengahasilkan satu gol pon kerana kurang keserasian..Jadi tanpa Didi di bulan Januari, siapakah gandingan terbaik?? Mungkinkah Anelka-Sturidge atau Anelka-Borini atau Sturridge-Borini?? Mungkin lawan Watford nie kita boleh lihat samada ada antara gandingan baru nie bakal menyerlah atau tidak..

Tetapi semenjak match ngan Fulham, sudah lihat ad perubahan kepada kedegilan falsafah Carletto yang dilhat tidak mahu terus terikat dengan formasi Diamond yang diciptanya sendiri.. Falsafah asalnya adalah Diamond namun opsyen keduanya adalah 4-3-3..

"I think that in some matches, we can change the system," the Italian tactician is quoted to have said by the Ealing Gazette. "We play with the diamond every match, but I think also we can use the wing.

"In some matches, where there is a lot of space in midfield, we can use the wing sometimes. We have [Florent] Malouda who can do that, and also [Daniel] Sturridge who can play there."

Di bulan Januari, Striker kita berkurangan namun kita mempunyai lambakan winger yang bagus di dalam skuad..Joe Cole, Malouda, Sturridge, Kakuta dan Zhirkov dan ak harap Carletto dapat mempergunakan dioarang nie untuk exploit kekurangan striker kita dan cara terbaik adalah menggunakan formasi 4-3-3..

Apa yang paling best guna formasi 4-3-3 adalh general kita sudah pasti akan menyerlah..Di bawah rejim manager yang menggunakan formasi nie dulu, Lampard tak pernah mengecewakan dan 20 gol setiap musim adalah buktinya..Tetapi sejak di bawah rejim Carletto, Lampard telah menjadi ordinary player dengan tidak banyak ruang untuk dia beraksi dan mempamerkan killing shoot nya..Mungkin masih belum serasi, yelah dekat 5-6 tahun guna formasi yang same, sekali tahun nie ubah mesti kaco punye..Tapi ak jamin jika formasi lama digunakan, dah tentu kita dapat melihat Lampard yang asal kerana 4-3-3 memberikan lebih kebebasan kepada Lampard untuk bergerak di bahagaian tengah..

Jadi 4-3-3 sememangnya formasi yang best sebab ad winger, ak pasti ramai yang setuju tapi perlukah ia jadi permanent atau opsyen semata2?? Dengan adanya Carletto, ak rase diamond still akan jadi pilihan utama dan ak yakin gak formasi diamond adalah formasi yang bagus cume perlu bersabar untuk melihat hasilnya kerana di Milan formasi ini betul2 menjadi..Mungkin di bulan Jan nie 4-3-3 perlu lebih kerap digunakan sebab kita kekurangan striker tetapi selepas itu Diamond akan kembali menjadi keutamaan.Menggunakan formasi Diamond kita dah menewaskan Big 3 jadi ak yakin tidak perlu diubah formasi kerana formasi hanyalah strategi, yang menjayakannya adalah player, jadi ak harap pemain2 The Blues dapat adapt secepat mungkin..KTBFFH!!

No comments: