The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Tuesday, April 19, 2011

0 Sesi Interview Bulan May

Panel Ketua Juri pada sesi interview (bengis semacam)

Bukan sesuatu yang pelik buat Chelsea buat audition pada setiap penghujung musim..Tajuk dia adalah 'Pencarian Manager yang boleh menang piala setiap musim di bawah pressure tahap autoclave di samping mengekalkan keharmonian kelab dan menjaga hati pemain senior dan tak merungut bila Roman masuk campur dalam keje korang dan pecat korang punyer best assisstant dan jangan terkejut jika korang akan dijemput ke suprise farewell party pada bila-bila masa sahaja walaupun pernah menang trophy"

Sila hantarkan resume korang bila-bila masa je kalau berminat...

.....




Selepas mendapat beberapa feedback, ini adalah 5 candidate yang akan dipanggil interview pada bulan May :

1. Jose 'Yang Teristimewa' Mourinho

Oooaaah balik kampung!! 2x

Tak sah kalau nama Jose tak dikaitkan dengan kerusi panas Chelsea..2CL, 3 kejuaraan liga di 3 negara berbeza adalah point terkuat dalam resume Mou. Status Legendary di Chelsea jugak umpama tiket khas buat Mou untuk dipanggil sebagai candidate utama pada sesi temuduga nanti. Depend pada pencapaian di Madrid musim ini, jika gagal menang sebarang cup kemungkinan dia akan stay di Spain untuk membuktikan keupayaannya buat satu musim lagi. "Unfinished Business??" Hmm..


2. Frank Rijkaard

Luiz nampaknya bakal ada geng pergi saloon


Sorang lagi manager yang ada kejayaan memenangi CL justeru berada dalam radar Chelsea dan Roman..Selepas menaikkan Barca menjadi Big European Team semula, Rijkaard dipecat selepas beberapa prestasi yang kian merosot dalam musim2 terakhirnya..Pergi ke Galatasaray tapi memang tak boleh compare dengan kejayaannya bersama kelab Catalan..Mempunyai pengalaman memenangi kejuaraan besar, Attacking philosphy dan keupayaan Frank combine pemain muda dan senior adalah ciri yang dicari oleh Roman..Antara calon utama.

3. Louis Van Gaal

Sape nak gaduh tu aku jentik kepala sampai sawan

Sekor lagi mamat Belanda, cuma kali nie keturunan Van Helsing..Baru saja dipecat oleh Bayern, Van Gaal antara manager berkaliber yang available..Pernah membawa Ajax memenangi Eredivisie dan CL, serta beberapa kejayaan liga di Spain bersama Barcelona..Bersama Bayern dia memenangi Double musim lepas tetapi prestasi teruk musim ini menyebabkan dia dipecat..Melihat situasi Van Gaal adalah umpama Carlo yang juga memenangi Double musim lepas..Mengamalkan falsafah attacking tetapi gaya managerial yang terlampau strict menyebabkan dia selalu bergaduh dengan pemain antaranya Van Bommel dan Rivaldo..Experience yang hebat dalam resume tetapi hampir pasti bukan calon utama Chelsea..


4. Van Basten

Kena ada kabel baru boleh dapat job, ye tak??

Satu lagi van berjenama dari Belanda..Dari pemain bolasepak taraf legend yang selalu korang usha dalam You Tube ke Managerial Career..Menjadi coach Belanda yang membawa Oranje melepasi kelayakan ke World Cup dan Euro sebelum kemudian ke Ajax..Namun result kurang memuaskan menyebabkan dia dipecat dan digantikan oleh Martin jol lalu bekerja mengutip anggur..Dari segi pencapaian resume memang tak boleh compare dengan otai2 di atas tetapi Hiddink yang dikatakan bakal menjadi Direcor of Footbal Chelsea musim depan telah memberi cadangan supaya Basten perlu diberikan tampuk pemerintahan di Chelsea menggantikan Carlo..Gemar menggunakan youngsters adalah ciri2 yang positif mengenai Basten terutamanya Chelsea kini mempunyai sejumlah pemain muda berbakat yang bagus cuma jarang digunakan..Adakah Basten calon utama?? Mungkin tidak. Agak berisiko kerana Basten takde kejayaan lampau yang boleh menguatkan kredibilitinya sebagai calon manager Chelsea terutamanya di Bridge pressure adalah lebih tinggi berbanding di Ajax..Tak pernah menang CL?? Lagilah Roman tak pandang.


5. Andre Villa Boas

Bekas Jedi, Villa Boas menggunakan 'force' untuk mengawal bola dan memenangi liga Portugal

Atau nama lainnya Luís André de Pina Cabral de Villas-Boas. Merupakan bekas anak murid Sir Bobby Robson atas dasar pandai berbahasa Inggeris,Villas Boas kemudiannya menjadi orang kanan Jose Mourinho sepanjang di Chelsea (yupp!) dan Inter. Selepas tempoh yang lama menimba pengalaman, Villas Boa menyertai kelab Academica pada 2009 dan berjaya membawa kelab ini dari kedudukan tercorot ke tangga ke 10 hujung musim.Falsafah serangan menarik menyebabkan dia diintai oleh Porto dan Sporting Lisbon. Musim 2010-11 menyaksikan Villas Boas berpindah ke Estadio Dragao. Seperti Special One, Villas Boas sememangnya ada bakat menjadi manager yang hebat. Seperti namanya juga, Villas Boas memang 'buas'. Musim pertamanya dia telah memecah rekod tok gurunya dengan unbeaten dalam semua competition selama 36 match (Jose 33) dan memenangi Liga Portugal. Porto juga merupakan candidate utama untuk memenangi UEFA Cup musim ini selepas melepasi Last 16 mengalahkan CSKA Moscow. Jika mahukan manager yang pandai bercakap English, mempunyai rekod management yang fantastik, ada ciri manager hebat macam Jose tetapi bermain attacking - tak syak lagi Villas Boas adalah jawapannya!!


Adakah sesi interview ini dah berakhir??

Oh, ada satu lagi candidate. Bukan candidate sebenarnya, tetapi current employee..

.....


6. Carlo Ancelotti

Pecat la aku. Haha. Bagi aku lapan juta dulu. Haha.

Mengapa perlu bersusah payah membayar £8m compensation untuk memecat Carlo dan membotakkan kepala berfikir siapakah manager baru yang perlu dicari?? Carlo ada baki satu musim lagi dalam kontrak. Bagi Carlo satu peluang lagi untuk prove dirinya, overhaul skuad dalam summer dan lihat bagaimana prestasi kita musim depan. Jika menjadi, sambung kontrak. Jika tak menjadi, biar dia habis kontrak, Carlo pergi ke Roma dan kita ambik Villa Boas untuk musim 2012-2013. Smooth bukan?? Tak perlu serabut-serabut.


Keputusan interview akan diumumkan pada bulan Jun 2011. Harap Maklum.






No comments: