The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Monday, May 30, 2011

0 Umpan Tak Mengena??


Umpanan Roman untuk memberikan 6m per season kepada manager baru nampaknya agak tak mengena..6 juta bai, tapi kalau environment macam celaka, pressure tahap menggila, keputusan semua kat tangan Board gila kuasa, sapa yang nak??

Ini antara manager yang dah menolak untuk dimalukan selepas melihat apa yang terjadi kepada manager nama besar seperti Mou, Scolari dan Ancelotti apabila ditendang dengan penuh hina di Bridge..Yupp dan antara yang menolak juga adalah Mou!!


Masih lagi segar dari menang CL kali kedua dan meng'ayam'kan setan di tanah tumpah negara sendiri, Pep Guardiola dah tentu menjadi target utama Roman yang memang daring dengan Piala Eropah sejak sekian lama.."6m, tak mahu??" kata Roman..

‘Obviously when you win trophies, you have girls falling at your feet,’ said Guardiola. ‘But I have another year on my contract at Barcelona and I intend to see it out.’

Umpan pertama tak mengena?? Takpe Roman takkan berputus asa, kali nie target kedua Jose Mourinho, manager yang dipecat sendiri oleh Roman 4 tahun dahulu..Kalo aku tak sanggup jilat ludah sendiri, tapi dah Roman terpaksa, kena la muka tebal jugak mintak..Apa kata Mou??

"Its no secret that Chelsea has a special place in my heart and that one day I'd love to go back. The trouble is nothing seems to have changed at Stamford Bridge since I left, they're still making the same old mistakes."

Memang tepat Mou, selepas apa yang dah berjaya ko buat kepada Valdano kat Madrid, memang membuktikan masalah birokrasi antara punca utama manager tidak mendapat layanan sewajrnya di kelab yang mempunyai pemilik kaya macam Real dan Chelsea. Aku pon harap ko dapat datang dan fix keadaan di Chelsea yang dirosakkan oleh orang macam Gourlay, tapi sanggup ke dimalukan kali kedua oleh Roman n Co?? "No, thank you" kata Mou.

Selepas ditolak kali kedua, nampaknya dah tiada choice available, dan kini Roman mencari sekitar London je la, jimat belanja katanya..Kalau nak pecat nanti pon senang, tak jauh nak cari, ye tak?? Dan nama seterusnya adalah Harry Redknapp..(Dari Carlo pergi Redknapp, memang downgrade betoll..)..So??

"Well I have got a great job at Tottenham, things are going well for me.

"I have had a couple of great years it couldn't have gone better for me there.


Tak nak jugak?? "Kurang asam punyer Harry Potter, ko ingat ko bagus sangat??" kata Roman dengan penuh amarah. Sambil Roman masih mencari target sesuai, ada reporter sempat bertanya pada Ray Wilkins, bekas assistant Carlo, kalau Roman panggil ko balik, nak tak??


"My time is done with Chelsea. When you put in as much money as Mr Abramovich, you are entitled to choose what you want to do." "He didn't want me so I am no longer there. Back then I was cheesed off but I am not one of those guys who would keep saying I should be still there. It is part of my life which is done and dusted."

Wilkins pon taknak?? Memang tak boleh kata apa.

Hmmm, nampaknya umpan duit Roman memang tak boleh mengabur mata manager yang available betapa teruknya situasi di Chelsea. Roman perlu sedar duit bukanlah segalanya, tetapi untuk membina satu legacy kelab bolasepak yang berjaya perlukan kesabaran. Mahukan Piala Eropah?? Maka Roman perlu memberikan masa kepada manager 2-3 tahun minimum untuk prepare skuad. Selain Mou, tak pernah lagi aku jumpa manager yang datang hanya 1-2 musim dan terus menang Piala Eropah. Kebanyakannya hanya memenangi CL selepas build up skuad dari scratch dan membentuk winning team selepas 2-3 tahun bermain bersama dan kemudian barulah berpotensi menjadi Europe Champion, tak percaya tanya Fergie, Carlo. Jika ada yang membandingkan dengan Pep yang hanya setahun jagung tapi dah menang CL dua kali, please, tengok skuad Barca, dibina sejak bila?? Xavi, Iniesta dan Messi adalah core team Catalan yang dimulakan dari projek La Masia di bawah kendalian Johan Cruyff sejak diorang berumur 10 tahun lagi. Jadi boleh dikatakan ia adalah proses belasan tahun dan memerlukan kesabaran. Tengok hasilnya sekarang - Best Team of Decade. Kalau Pep datang ke Chelsea, aku tak yakin dia mampu mengubah keadaan di Bridge semalaman, falsafah kita adalah berlainan dan akademi kita tak sekuat La Masia. Tak mustahil Pep juga bakal dipecat jika gagal deliver dalam masa 2 tahun.

Jadi, apakah yang perlu dilakukan Roman??

Bukan bagi duit, tapi berikan kuasa lebih kepada manager, ini antara yang point untuk new manager

-Lebih masa - Ada yang kata dalam kontrak Carlo dah state , 'Wajib dapat CL dalam 2 tahun' , dan keputusan akhirnya korang faham-faham je la..Skuad kita kini memang bukan lagi winning team, amat cacamarba, pemain terlampau tua, pemain terlampau muda dan ia perlukan proses pembinaan semula. Dan masa sudah tentu jadi keutamaan ketika membuat transisi, bukannya boleh diubah semalaman dan Roman perlu sedar itu. Manager baru perlu diberikan tempoh masa yang sesuai untuk fix the squad dan kemudian barulah kita boleh melihat hasilnya..

- Lebih authority - Transfer dealing di Chelsea sememangnya di kawal sepenuhnya oleh Board. Sehingga kini aku pon tak pasti adakah Ramires, Zhirkov dan Torres adalah pilihan Carlo atau tidak..Mendengar kata Hiddink yang mengatakan Roman masih mengambil nasihat darinya sejak meninggalkan Bridge dua tahun lepas, membuatkan aku rasa tak mustahil ia dalah cadangan Hiddink dan Board mengenai pemilihan pemain..Falsafah setiap manager adalah berbeza dan sekiranya pemain yang diberikan oleh board tak bertepatan dengan corak taktikal dah tentu akan menjadi satu masalah - tengoklah apa kacau bilau yang Torres dan Sheva buat sebelum ini..Kedua player pemberian Roman ini jugak yang menjadi punca Mou dan Carlo dipecat..Manager perlu diberikan kuasa untuk membeli pemain!!

-Player Power?? - Bukan satu kejutan kuasa pemain amat kuat di Chelsea. Malah Kalou dengan jelas pernah mengkritik Carlo secara terang sebelum pemecatannya. Dan tak perlu diingatkan provokasi Ballack kepada Scolari, dan Terry kepada Mou. Ini situasi yang perlu diubah. Player memang ada yang legend, tetapi apabila sampai saatnya kita perlu menggantikan diorang dengan generasi baharu. Cari manager yang mempunyai personaliti kuat dan tak takut untuk bench underperformer adalah amat penting selepas ini.


So, siapakah manager baru?? Banyak nama dipanggil, dan sehingga kini masih tiada candidate yang tetap. Aku tak kisah siapa, tapi biarlah manager baru ada personaliti yang kuat dan tegas membuat keputusan, bukan nama besar pon takpe. Dalam minggu ini atau minggu depan, aku yakin kita akan mendengar keputusannya. Apa yang penting Board baru perlu bersabar dan memilih candidate yang benar-benar sesuai kali ini. Surely, aku tak mengharapkan satu lagi pemecatan berlaku hujung musim depan. Keep the faith, KTBFFH!!







No comments: