The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Saturday, October 22, 2011

0 Juan Mata – Little Zola

Little Zola??

Baru 3 bulan membuka karier bersama Chelsea, Juan Mata sudah merevolusikan corak permainan kita menjadi lebih menarik, pantas dan licik. Ada yang mengatakan Juan ibarat Little Zola yang kita cari selama ini. Boleh bermain di mana-mana posisi serangan serta bijak mencipta ruang dan gol adalah trait Zola yang sudah lama tidak kelihatan di Bridge.

Jangan membandingkan Mata dengan wing wizard kita dahulu seprti Robben mahupun Duff, kerana mereka adalah pemain sayap sejati. Mata?? Boleh diibaratkan sebagai pemain versatile dua dalam satu. Kita membelinya dari Valencia sebagai left winger, tetapi di atas padang, Mata mempermainkan peranan free role bermakna dia bebas berada di mana-mana bahagian padang. Di situlah kita boleh melihat bagaimana stamina dan determination Mata menyerupai Zola yang menjadi nadi serangan Chelsea suatu ketika dahulu.

Kita sememangnya bertuah memiliki Mata. Menurunkannya dia atas padang ibarat kita memiliki playmaker dan winger pada masa yang sama. Ini membangkitkan persoalan samada adakah kita masih memerlukan pemain seperti Modric? Mata menjadi perancang utama kita kini di bahagian serangan, malah secara berseorangan meperbudakkan barisan midfield Everton minggu lepas antara bukti kehebatan Little Zola ini. Keistimewaan Mata yang boleh bermain sebagai perancang tengah bermakna tiada kerisauaan dan tekanan untuk kita terus mengejar Luka Modric. Frank Lampard semakin serasi bermain di samping Mata, malah Josh dijangka akan menjadi world class player dalam tempoh 1-2 tahun lagi sekiranya diberi pendedahan secukupnya.

Mungkin ada benarnya result poll di kanan ini. Dengan adanya Mata, adakah kita memerlukan Modric?? Nope, Mata sorang dah cukup.

No comments: