The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Sunday, October 30, 2011

0 High Defensive Line, AVB??


Damn, Damn, Damn!! Apa yang ditakuti dah berlaku. Masalah pertahanan kita memang ketara. Apa yang merisaukan adalah walaupun mengetahui kita kurang mantap di bahagian defence, AVB masih berani menerapkan taktikal High Defensive Line yang amat berisiko menentang pemain muda Sengal yang kebanyakannya laju nak mampus. Penyudahnya, amekaw!! 5 bijik kena titik dengan jiran London, 3 dari Van Pasir. Hanya Mata dan Lampard wajib dipuji, selainnya hampas belaka.

Kita baru masuk Oktober, namun dah kalah 3 kali dan kini dikejar oleh Newcastle, Liverpool dan Tottenham untuk kedudukan Top 4. Hatta Arsenal yang satu ketika dulu berada di kedudukan pertengahan liga pon dah berada rapat 3 mata di belakang kita. Hmm, dah berlalu biarkan berlalu, harap AVB perlu melihat kembali taktikal beliau. Apakah yang perlu dirombak??

1) Keluarkan Bosingwa, guna Iva!!
- Mungkin Boss memberikan attacing threat lebih dari Iva, tetapi dari aspek defence memang teruk. Semalam dengan mudah diayamkan oleh Gervinho menceritakan segalanya. Aku harap Iva akan kembali menjadi first choice Right back terutamanya dalam big game. Adakah Iva tidak bagus di RB berbanding CB?? Nonsense. Mendapat tempat dalam skuad terbaik EPL dua musim lalu ketika menjadi fullback membuktikan kehebatan Iva diakui ramai. Iva perlu diberikan posisi RB semula.

2) Masukkan Luiz
-Mungkin ada yang mengatakan Luiz agak goyah secara defensive, namun bagi aku jika tak memberikan kepercayaan kepada pemain bagaimana dia mahu develop?? Kita bukan membelanjakan 20m musim lepas membeli Luiz supaya dia berada di bangku simpanan. Aku yakin dia mampu develop menjadi centreback yang berkaliber seperti kita harapkan. Pique juga tak menyerlah di MU tetapi kini menjadi regular di Barca, serta menjadi elemen kuat kepada falsafah High Defensive Line yang diterapkan. Harap Luiz juga sama. Please AVB, make the change. Gunakan Luiz sebagai CB, Iva sebagai RB.

3) High defensife Line untuk team lemah
- Bermain lwan team lemah macam Genk, Bolton memang takde masalah menggunakan High Defensive Line Tetapi bila bertemu skuad yang laju macam Arsenal, baru kita tahu pemain pertahanan kita lembab tersedak terkena counter. Harap AVB tak begitu terikat dengan falsafah beliau dan boleh menukar taktikal mengikut keadaan. Jika di bawah Jose dah tentu perkara yang sama tak berlaku, terutamanya ketika menentang Arsenal yang dahulunya hanyalah ayam di pandangan mata.


Aku masih percaya pada AVB. Team ini ada potensi, cuma ada beberapa aspek perlu diperbaiki. Cuma aku risau Roman je berubah hati. Harap tak terjadi. Kita akan bounce back lawan Genk nanti!! KTBFFH!!

No comments: