The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Wednesday, December 7, 2011

0 Kotoran degil hilang


Tahniah Chelsea sebab layak ke last 16 Champions League. Untuk siapa yang tak tahu, sila bukak livescore yea.

AVB sebelum nie memang, memang degil. Walaupun lepas lawan Arsenal tempohari dia tetap kekalkan falsafah attacking menggila dia sehingga kita tewas lagi di tangan Liverpool, di liga mahupun Carling. Aku tak salahkan dia jika nak main offensive, tapi perlu berpada selagi bahagian pertahanan kita kekal ampuh. Selepas tewas di tangan Arsenal tempohari, aku dah katakan 3 cadangan jika kita nak improve. Masukkan Iva. Masukkkan Luiz. Hentikan penggunaan taktikal high line defensive.

Bermula dengan match lawan Newcastle minggu lepas, AVB dilihat dah tak degil seperti sebelumnya. Yupp, kotoran degil dah hilang. Iva main Right Back, Luiz sebagai Centre Back, dan yang paling penting sekali adalah kita dah tak bermain taktikal high line defensive. Back 4 kita lebih turun ke bawah dan hasilnya kita dapat clean sheet. Gol pulak 3, memang mahsyuk. Malam tadi menentang Valencia juga perkara yang sama berjaya dilakukan. Bahagian pertahanan kita dilihat lebih mantap sehingga Los Che hanya mempunyai satu shot on target sepanjang 90 minit permainan. Kesudahannya?? Kita menang lagi 3-0.

Mana2 team terkuat Eropah asasnya adalah pertahanan yang mantap. Mengabaikan aspek ini umpama suicide. AVB mungkin mahukan kita bermain seperti Barca, namun perlu diingat kita belum mempunyai midfielder yang mampu mengekalkan posssesion sebanyak >70% setiap match. Kita hanya mempunyai lambakan box on box midfielder seperti Lampard, Meireless, Romeue dan Essien. Satu-satunya playmaker kita hanyalah budak setahun jagung Josh Mceachren. Tanpa kekuatan possesion, bermain high line defensive amat merbahaya kerana kita bakal diserang counter secara mengejut.Mungkin jika adanya Modric ia akan menjadi situasi berbeza. Buat masa ini, aku harapkan AVB kekalkan taktikal kini yang lebih stabil. Defence bermain lebih deep, namun bahagian midfield dan attack kekalkan flow footbal seperti biasa. Dengan adanya Mata dan Sturridge, kita tak perlu risau mengenai kreativiti dan gol di bahagian hadapan.

Chelsea kini dalam proses membentuk skuad yang mantap. AVB juga mengatakan bulan Disember ini adalah waktu yang penting untuk melihat bagaimana kita akan perform musim ini. Sudah layak ke last 16, sekarang fokus kepada EPL pula. Kak Siti menanti untuk dibedal hujung minggu. Adakah tempoh kritikal kita sudah berakhir?? Tidak selagi kita tak kalahkan pendahulu liga yang kononnya unbeatable. We can do it. Cmon Chels, KTBFFH!!



No comments: