The Blues Army Live Chat

Ini permanent post. Teruskan membaca latest artikel kat bawah.

Thursday, September 1, 2011

0 Masalah belum selesai..

Bukan seperti yang diharapkan..

Selepas berhempas pulas sepanjang summer transfer untuk mendapatkan seorang playmaker, deadline day semalam (pagi tadi) berakhir dengan penuh kehampaan..Untuk sesiapa yang tidak tahu, Chelsea telah membeli Meireless dengan harga 12m buat 4 tahun kontrak manakala Benayoun bertukar arah ke Emirates..

Kegembiraan sedikit melihat skuad Chelsea bebas dari anasir yahudi namun sumber kreatif yang dicari nampaknya belum terjawab..Kemasukan Meireless hanya menambah kepada pemain Box to Box midfielder yang sudah berlambak di Chelsea (Lampard, Ramires, Essien), sedangkan Mikel dan Romeu adalah defensive midfield, kini hanya Josh sahaja boleh dianggap satu-satunya playmaker yang kita ada untuk musim baru..Dengan usia yang amat muda, aku tak merasakan AVB akan menaruh kepercayaan penuh kepada Josh sebagai pengganti Modric yang kita mahukan..Tiada minit bermain selepas 3 match EPL menjelaskan segalanya mengenai status Josh ketika ini..Kita memang jelas nampak lesu di bahagian midfield dan tanpa seorang playmaker bertaraf dunia, ia akan menjadi satu masalah besar..Mata seorang sahaja tak pasti boleh menyelamatkan kita musim ini..Harap AVB tak menyesal di kemudian hari..

Selain kemasukan Raul, 2 lagi pemain iaitu Kakuta dan Van aanholt telah dipinjamkan masing-masing ke Bolton dan Wigan..Diharapkan Owen Coyle mampu mentransformasikan Kakuta seumpama yang dilakukan terhadap Sturridge, manakala Van aanholt perlu menimba pengalaman lagi di halaman orang tatkala teammate Bertrand lebih bernasib baik dipercayai menjadi backup untuk Ash..

Apapun, dikira dengan pembelian awal Lukaku, Romeue dan Mata, proses pembelian kita kali ini masih dikira bagus dan smooth berbanding Januari lalu..Skuad juga nampak lebih kukuh dan kuat dari segi setiap department berbanding musim lepas apabila kita kekurangan backup..Hanya posisi playmaker masih bermasalah walaupun aku tak menyalahkan Board kerana telah berusaha bid Modric sehingga mencecah 40m tetapi tetap ditolak mentah..Usaha mendapatkan Alvaro Perreira juga tidak menjadi atas dasar tiada persetujuan antara dua kelab selepas perbincangan panjang..Dengar kata Porto nak kenakan Chelsea selepas mengambil AVB, hmm nampaknya masih berdendam lagi Dragons nie dekat The Blues..Butthurt?

Kesimpulannya, ini point positif dan negatif mengenai proses summer transfer kita kali ini :

Positif
-Mata, Lukaku pembelian terbaik; masih muda dan mempunyai kualiti yang akan perform untuk The Blues buat masa yang lama. Tak ambil masa lama selesaikan transfer. Good job AVB.
-Meireless dan Romueue menambah kekuatan dalaman pasukan, cover kehilangan Essien.
-Benayoun pergi Arsenal (loan)!! Chelsea bebas Zionis sekurangnya setahun. Harap wenger suka dan beli dia terus summer depan. Yuhuuu!!

Negatif :
-Tiada Modric, tiada playmaker. Masalah utama semenjak Carletto masih belum selesai. Harapan tipis untuk melihat AVB memberikan harapan penuh kepada Josh untuk step up ke first eleven walaupun kita tahu kualiti sebenar wonderkid ini. Mungkin kita perlu menunggu sehingga Januari depan untuk membida Modric semula.

Walaupun belum sempurna seperti diharapkan, harap skuad ini suduh cukup untuk membawa Chelsea kembali digeruni. Keep the faith. Cmon AVB, cmon Chelsea!! KTBFFH!!



No comments: